You are given an array of integers stones
where stones[i]
is the weight of the ith
stone.
We are playing a game with the stones. On each turn, we choose the heaviest two stones and smash them together. Suppose the heaviest two stones have weights x
and y
with x <= y
. The result of this smash is:
If x == y
, both stones are destroyed, and
If x != y
, the stone of weight x
is destroyed, and the stone of weight y
has new weight y - x
.
At the end of the game, there is at most one stone left.
Return the weight of the last remaining stone. If there are no stones left, return 0
.
Example 1:
Input: stones = [2,7,4,1,8,1]
Output: 1
Explanation:
We combine 7 and 8 to get 1 so the array converts to [2,4,1,1,1] then,
we combine 2 and 4 to get 2 so the array converts to [2,1,1,1] then,
we combine 2 and 1 to get 1 so the array converts to [1,1,1] then,
we combine 1 and 1 to get 0 so the array converts to [1] then that's the value of the last stone.
Example 2:
Input: stones = [1]
Output: 1
Constraints:
각 원소가 무게를 나타내는 배열 stones
가 주어진다.
매 턴마다 배열 stones
에서 가장 무거운 돌 두 가지를 선택한다.
그리고 다음 규칙을 따른다.
x <= y
)x == y
라면, 두 개의 돌은 부서진다.x != y
라면, x는 부서지고, 다른 하나의 돌은 y - x
의 무게를 갖게 된다.sort를 사용해서 큰 무게를 가진 돌을 뽑을 수 있겠지만, 원소를 추가하거나 정렬할 때 매번 비교해주어야 하기 때문에 비효율적인 시간 복잡도를 갖게 될 것이다.
이 때, max heap
을 사용하게 된다면 직관적이고 좋은 효율을 가진 코드를 짤 수 있을 것이다.
class Solution:
def lastStoneWeight(self, stones: List[int]) -> int:
heap = []
for stone in stones:
heapq.heappush(heap, [-stone, stone])
while len(heap) >= 2:
x, y = heapq.heappop(heap)[1], heapq.heappop(heap)[1]
if x != y:
stone = x-y
heapq.heappush(heap, [-stone, stone])
return heap[0][1] if heap else 0