Pragmatic Programmer: Chapter 2

PhaseSmith·2022년 3월 20일
0

기억하고 싶은 내용

  • DRY is about the duplication of knowledge, of intent. It’s about expressing the same thing in two different places, possibly in two totally different ways (p.81)
  • Also ask yourself how decoupled your design is from changes in the real world. Are you using a telephone number as a customer identifier? What happens when the phone company reassigns area codes? Postal codes, Social Security Numbers or government IDs, email addresses, and domains are all external identifiers that you have no control over, and could change at any time for any reason. Don’t rely on the properties of things you can’t control. (p.97)
  • Look for the important requirements, the ones that define the system. Look for the areas where you have doubts, and where you see the biggest risks. Then prioritize your development so that these are the first areas you code. (p. 111)

소감

  • 이 파트는 생각보다 두루뭉술하게 설명을 해서 조금 실망했다. 그러나 이 책은 어디까지나 가이드 해줄 수 있는 사고의 틀만 제공할 뿐, 그 내용을 채우는 것은 개발자이 몫이라는 점을 잊지 말자.
  • Don't Repeat Yourself는 코드가 아닌 intent의 반복을 피하라는 의미였다는 것은 충격이었다. 심지어 같은 코드여도 intent는 다를 수 있다는 예시는 인상적이었다.

질문

  • 도대체 Tracer bullets는 무엇이라는 것인가... (대충 testing a concept 정도로 이해했지만 개운하진 않다...)
profile
우리는 데이터와 하나다

0개의 댓글