OS_Chapter_5.2

ssonjh·2021년 4월 5일
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OS

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👀 Scheduling Criteria

📕 Scheduling Criteria

CPU utilization

  • keep the CPU as busy as possible (0~100%)

Throughput

  • work is the number of processes that are completed per time unit, called throughput
  • For long processes, this rate may be low, for short processes, it may be tens of processes per second

Turnaround time

  • amount of time to execute a particular process
  • sum of time in (ready queue + executing on CPU +doing I/O)

Waiting time

  • amount of time a process has been waiting in the ready queue

Response time

  • amount of time it takes from when a request was submitted until the first response is produced, not output response

Summary

Scheduling의 기준

CPU 이용률 (CPU utilization)

  • CPU를 얼마나 빠르게 활용할 수 있는가 (0~100%)

Throughput (처리량)

  • 단위 시간당 완료된 process의 개수로, 이를 throughput (처리량) 이라 한다.
  • 긴 process인 경우엔 이 비율은 시간당 한 process가 될 수 있고, 짧은 process인 경우 처리량은 초당 10개의 process도 될 수 있다.

Turnaround time (총 처리 시간)

  • queue 대기 시간 + CPU 실행 시간 + I/O 처리 시간

Response time (응답 시간)

  • 하나의 request를 제출한 후 첫 번째 응답이 나올 때까지의 시간이다.
  • 단, 응답이 시작되는 데까지 걸리는 시간이고, 출력까지 걸리는 시간이 아니다.

📙 Scheduling Algorithm Optimization Criteria

  • maximize:
    • The CPU utilization
    • The throughput

  • minimize:
    • The turnaround time
    • The waiting time
    • The response time

  • However in some circumstances, it is desirable to optimize the minimum or maximum values rather than the average.

  • Interactive systems, it is more important to minimize the variance in the response time than minimize the average response time.

Summary

  • 커질수록 좋은 것
    • CPU 사용량 (CPU utilization)
    • 처리량 (throughput)

  • 작아질수록 좋은 것
    • 총 처리 시간 (turnaround time)
    • 대기 시간 (waiting time)
    • 응답 시간 (response time)

  • 어떤 상황에서는, 평균보다 최소/최대값을 최적화하는 것이 훨씬 나은 경우도 있다.
  • 대화형의 (Interactive) system인 경우, 평균 응답 시간보다 응답 시간의 변동 폭을 최소화하는 것이 더 중요하다.

dictionary
Criteria 기준
submit 제출하다
circumstance 상황
variance 변화(량)

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